Ρήξη μηνίσκου

Τι είναι οι μηνίσκοι;

Οι μηνίσκοι είναι δύο, ο έσω και ο έξω και βρίσκονται στο γόνατο. Είναι ινοχόνδρινοι σχηματισμοί με σχήμα μισοφέγγαρου (σε εγκάρσια διατομή έχουν σχήμα σφήνας), παρεμβάλλονται μεταξύ του μηρού και της κνήμης και παίζουν τον ρόλο του αμορτισέρ του γόνατος απορροφώντας του κραδασμούς ενώ συμβάλλουν στην σταθερότητα αυτού.

Πως σπάνε οι μηνίσκοι;

Η ρήξη των μηνίσκων συμβαίνει συχνότερα σε αθλητές υψηλών επιδόσεων κατά τη διάρκεια της αθλητικής δραστηριότητας και είναι συνήθως αποτέλεσμα στροφικής κάκωσης (απότομη αλλαγή

κατεύθυνσης με το γόνατο λυγισμένο και το πόδι κολλημένο στο έδαφος), μπορεί όμως να συμβεί

στον οποιοδήποτε ακόμα και εκτός αθλητικών δραστηριοτήτων είτε με ανάλογο μηχανισμό είτε κατά την εκτέλεση βαθέως καθίσματος. Σε μεγαλύτερες ηλικίες οι μηνίσκοι αφυδατώνονται, γίνονται πιο εύθραυστοι και σπάνε πιο εύκολα (εκφυλιστικές ρήξεις).

Τι νιώθει ο ασθενής;

O πόνος, το πρήξιμο (οίδημα) και ο επώδυνος περιορισμός της κινητικότητας είναι τα συχνότερα συμπτώματα που αναφέρει ο ασθενής.  Κάποιες φορές το γόνατο “κλειδώνει” σε κάμψη και ο ασθενής αδυνατεί να το τεντώσει.

Πως γίνεται η διάγνωση;

Η διάγνωση τίθεται από το ιστορικό, την κλινική εξέταση και τη μαγνητική τομογραφία.  Η μαγνητική τομογραφία είναι εξέταση εκλογής και αποκαλύπτει την εντόπιση, τον τύπο και την έκταση της ρήξης και αν υπάρχουν συνοδές βλάβες.

Θεραπεία

Η θεραπεία είναι εξατομικευμένη και εξαρτάται από την ηλικία του ασθενούς, το επίπεδο δραστηριότητας του, την εντόπιση της βλάβης, την έκταση αυτής και τον τύπο της.

Μικρές ρήξεις που προκαλούν αμβληχρά συμπτώματα μπορούν σε πρώτη φάση να αντιμετωπιστούν συντηρητικά. Εκφυλιστικές ρήξεις που παρατηρούνται συχνά σε ηλικιωμένους αντιμετωπίζονται κατά κανόνα συντηρητικά. Η συντηρητική θεραπεία συνίσταται σε ξεκούραση, επίδεση, παγοθεραπεία και φαρμακευτική αγωγή με μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη.

Η ενδοαρθρική έγχυση στεροειδών μπορεί να συμβάλλει στην μείωση του πόνου και του οιδήματος. Βιολογικοί παράγοντες όπως τα αυτόλογα ενεργοποιημένα αιμοπετάλια (PRP) χρησιμοποιούνται στην συντηρητική θεραπεία των μηνισκικών ρήξεων με υποσχόμενα αποτελέσματα.

Μεγάλες ρήξεις, ρήξεις που προκαλούν έντονα συμπτώματα και ρήξεις που δεν ανταποκρίνονται στη συντηρητική θεραπεία αντιμετωπίζονται χειρουργικά. Η επέμβαση γίνεται αρθροσκοπικά και συνίσταται ανάλογα με τον τύπο και την εντόπιση της ρήξης είτε σε μερική μηνισκεκτομή είτε σε συρραφή του σπασμένου μηνίσκου.

Ο χρόνος αποκατάστασης εξαρτάται από το είδος της επέμβασης. Μετά από μερική μηνισκεκτομή ο ασθενής επιστρέφει σε πλήρη δραστηριότητα σε 3-6 εβδομάδες. Μετά από συρραφή ο ασθενής επιστρέφει σε πλήρη δραστηριότητα σε 3-6 μήνες αφού απαιτείται περισσότερος χρόνος προκειμένου ο συρραμμένος μηνίσκος να επουλωθεί.

ORTHOPAIDIMITRIOU

Ευάγγελος Ι. Δημητρίου MD, MSc